Edi & Heikki Nyman

Edi & Heikki Nyman, Itä-Suomi

Vanhempi konstaapeli Heikki Nyman saapui keskiviikkona 27.9.17 aamuvuoroon Mikkelin poliisilaitokselle saksanpaimenkoira Edin kanssa poikkeuksellisesti jo kello 6.00. He saivat lähes välittömästi tehtävän Juvan vanhustentalolle, missä oli huomattu yhden asukkaista puuttuvan.

Nyman lähti Edin kanssa haravoimaan maastoa. Aika nopeasti Edi nosti kuononsa ylös ja veti määrätietoisesti pellon yli metsään. Metsän keskellä, korkean töyrään alapuolella virtasi joki. Alhaalla vedessä näkyi ihmisen vaatteita. Lähempänä Nyman huomasi etsittävän henkilön olevan veden alla pään ollessa vain osittain pinnalla. Nyman veti tiedottomalta vaikuttavan miehen joen töyräälle ja valmistautui elvyttämään, kun mies alkoi yllättäen yskiä vettä keuhkoistaan.

Poliisikoira Edi oli johdattanut isäntänsä kadonneen luokse noin kymmenessä minuutissa.

Suomen Poliisikoirayhdistys myönsi 6.10.2017 Heikki Nymanille ja poliisikoira Edille yhdistyksen kunniaviirin ihmishengen pelastamisesta.