Saku & V-P Mäkelä

Saku (Elton von Fasanerie) & Veli-Pekka Mäkelä, Pohjanmaa

Hälytyskeskus ilmoitti 20.3.2017 nuoren naisen ajaneen autonsa ojaan ja poistuneen. Nainen oli soittanut ystävälleen ja kertonut, että oli puukottanut itseään, mutta ei ollut suostunut kertomaan missä hän oli.

Paikalle lähdettiin kiireellisesti kahden poliisikoiran voimin. Veli-Pekka Mäkelä ajoi partiokaverinsa Victor Bodbackan ja koiransa Sakun kanssa poliisimaijalla, Pynssin Arin ja Caman seuratessa siviilifarmarilla perässä.

Ensimmäisenä paikalle tullut partio oli seurannut ojassa olevalta autolta lumessa näkyviä maastoon johtavia jälkiä. Jälki teki lenkin maastossa ja palasi sitten takaisin tielle. Lumisilla kohdilla oli näkynyt joitakin veritippoja. Partion onnistui löytää jäljet uudestaan tien penkalta jonkin matkaa autolta eteenpäin. Jälki näytti johtavan tien vastakkaiselle puolelle maastoon.

Nopean tilannekatsauksen jälkeen sovittiin, että ensimmäisenä jäljelle lähtee Saku. Koira reagoi selkeästi pientareella näkyviin jälkiin ja lähti jäljestämään tieltä katsottuna kohtisuoraan maastoon. Noin 100 metrin etäisyydellä tiestä maasto muuttui lumisemmaksi, ja siellä täällä oli lumisia alueita. Saku jatkoi jäljestämistä innokkaasti vetäen.

Jälki kaartui hieman oikealle ja ylitti joitain metsäojia. Yhtäkkiä koirapartio huomasi naisen edessä olevan kuusen takana. Muutaman sekunnin viiveellä Sakukin havaitsi kohteen ja alkoi haukkua voimakkaasti.

Naisella  oli edelleen veitsi kädessään, mutta hän heitti sen heti käskettäessä pois. Naisen paita oli vasemman kyljen kohdalta verinen. Kylkeä tarkastettaessa kylkiluiden kohdalla näkyi kaksi pistohaavaa, mutta haavoista ei vuotanut enää verta.

Ambulanssia ei saatu ohjattua lähemmäs löytöpaikkaa, mutta onneksi nainen kykeni kävelemään omin voimin noin 300 metrin mittaisen matkan takaisin tielle. Hänet saatettiin välittömästi ambulanssiin tarkastettavaksi. Matkan rasituksesta nainen hengästyi voimakkaasti eikä pystynyt vastaamaan sairaankuljettajien kysymyksiin. Ambulanssi kuljetti hänet kiireellisenä sairaalaan.