Kadonnut Torniossa

Kadonnut Kaakamonniemellä

Julkaistu POLIISIKOIRA – 1/2015 numerossa

Teksti: Pekka Rautiainen, kuva: Tapani Romppainen

Marraskuun lopulla Tornion Kaakamonniemellä yksinasuva mies oli lähtenyt kävelylenkille, josta tuli hänen elämänsä raskain. Lähimmäisten huolenpito ja oikeat päätökset pelastivat metsään eksyneen hengen kylmänä, vähälumisena päivänä.

Saimme partionjohtaja Jani Akujärven kanssa tehtävän Tornion Kaakamonniemelle kadonneesta henkilöstä marraskuun loppupuolella 2014. Ilmoittaja oli kadonneen miehen naapuri. Ilmoittaja kertoi meille nähneensä henkilön katoamista edeltävä päivänä noin klo 15. Talosta oli poistuttu ja katuharja oli laitettu ovelle pönkäksi. Ilmoittaja oli etsinyt kadonnutta itse noin tunnin ajan tuloksetta.

Maassa oli lunta noin senttimetri. Yöllä oli satanut vettä ja vähäinen lumi oli paikoitellen kokonaan sulanut pois. Ilmoittaja näytti meille reitin, jonne hän oletti kadonneen miehen lähteneen. Seurasimme lumeen painautuneita kengänjälkiä, jotka johtivat tienpohjaa ja polkuja pitkin noin 900metrin matkan, kunnes jäljet kääntyivät takaisin kohti kadonneen henkilön taloa.

Seurasin jälkiä tiellä, kunnes lähestyimme kadonneen henkilön kotia. Tien vieressä olleet puut loivat tielle sellaisen suojan, että vähäinen lumi oli kokonaan sulanut pois ja jäljittäminen muuttui mahdottomaksi. Lumipeitteen alkaessa uudelleen lyhyitä, väsyneitä askeleita ei ollut enää havaittavissa. Akujärvi oli hieman aiemmin lähtenyt etsimään henkilöä poliisikoira Rodin kanssa tien sivusta metsän puolelta.  Juuri kun olin kertomassa Akujärvelle, että jäljet loppuivat tiellä, huomasin Rodin haukkuvan ison männyt juurella noin 20metrin päässä tiestä. Rodin vieressä heilui ihmisen käsi. Lähdin juoksemaan kohti koiraa ja löytynyttä miestä. Mies makasi männyn juurella selällään, vaatteet likomärkänä edellisyön sateista ja sulaneesta lumesta. Yhdessä ilmoittajan kanssa rauhoittelimme miestä, joka ei väsymykseltään kyennyt puhumaan. Ilmoittaja haki kuivan, lämpimän peiton, johon käärimme miehen ja odotimme ambulanssin saapumista.

Miehen löytöpaikka oli noin 35metrin päässä hänen kotoaan. Jälkien perusteella mies oli lähtenyt oikaisemaan metsän läpi kotiinsa, mutta oli kompastunut kantoon ja kaatunut. Maassa mies oli ryöminyt noin kolme metriä ison männyn viereen ja jäänyt siihen makaamaan selälleen. Mies ei ollut kaukana kotoaan, mutta nuo viimeiset kymmenet metrit olivat olleet liikaa. Selvitimme ambulanssimiehistön kanssa miehen tilaa ja saimme selville, että hänen ruumiinlämpönsä oli 34 astetta tai sen alle. Miehellä oli päällään riittävästi vaatetta, että hän selvisi yön yli metsässä, vaikka se tuskin oli hänen suunnitelmissaan lenkille lähtiessä.

Lausuin kiitokseni ilmoittajalle kaikesta siitä, mitä hän oli naapurinsa eteen tehnyt ja siitä, että välitti lähimmäisestään pyyteettömästi.

Poliisikoira Rodi on iältään seitsemän vuotta ja rodultaan saksanpaimenkoira.