Tyttö tornissa

Jyrki

Tyttö Tornissa

Teksti: A. Niipala

Esitän, että vanhempi konstaapeli Sami Niemiselle ja poliisikoira Jyrkille myönnetään kunniaviiri ihmishengen pelastamisesta.

Myöhään illalla 16.10.2015 nuori nainen soitti poikaystävälleen ja ilmoitti, että ei enää jaksa elää. Nainen kieltäytyi kertomasta olinpaikkaansa, mutta kertoi nauttineensa alkoholia ja lääkkeitä. Hämeen hätäkeskus välitti kyseisen tehtävän Hämeen poliisille ja tyttöä lähti etsimään useampi poliisipartio, joista yksi oli Sami Niemisen koirapartio. Alkuun etsintä tehtävä vaikutti jopa epätoivoiselta. Etsittävän tytön sijainnista ei ollut mitään muuta vihjettä kuin matkapuhelimen paikannustieto. Ilman lämpötila oli laskemassa pakkaselle ja lisäksi näkyvyyttä haittasi pimeyden lisäksi sankka sumu.

Hetkeä myöhemmin hätäkeskukseen tuli uusi ilmoitus. Ilmoittaja soitti haja-asutusalueelta ja hän kertoi kuulleensa naisen kirkumista. Huutoa oli kuulunut hetken, mutta sitten oli tullut hiljaista. Tämä äänihavainto osui samalla alueelle jonne myös etsittävän tytön matkapuhelin paikantui. Ilmoittaja kertoi poliisille suunnan mistä ääntä oli kuulunut.

Koiranohjaaja Sami Nieminen, poliisikoira Jyrki, sekä koirapartiomies Mika Erka lähtivät pimeään ja sumuiseen yöhön suorittamaan etsintää. Jonkin ajan kuluttua Jyrki löysi jäljen erään lintutornin parkkipaikalta. Jyrki seurasi jälkeä tietä ja polkua pitkin aina lintutornille asti. Huonosta näkyvyydestä kertoo jotain myös se, että Nieminen ei havainnut 23 metriä korkeaa tornia kuin vasta aivan sen juurella. Koira pyörähti tornin ympäri ja lähti sitten vetämään määrätietoisesti sisälle torniin. Koira johdatti koirapartion jyrkkiä rappusia pitkin aivan tornin huipulle asti.

Tornin huipulla makasi tajuttomana etsitty henkilö. Tytöllä oli päällään vain t-paita ja farkut. Partio yritti herätellä tyttöä mutta turhaan. Häntä ei saatu hereille, eikä hän reagoinut kipuun. Nieminen ja Erka käänsivät tytön kylkiasentoon ja käärivät hänet lämpöpeitteeseen hypotermian estämiseksi.

Koirapartio oli suorittanut oman osansa mallikkaasti. Sitten alkoi pelastuslastuslaitoksen ja ensihoidon vaativa tehtävä saada tyttö alas korkeasta tornista. Paikalle tarvittiin lukuisia pelastuslaitoksen yksiköitä ja lopulta tyttö laskettiin köydellä laskukorissa alas tornista. Pelastustehtävän aikana tyttö oli edelleen koko ajan tajuttomana. Voidaan siis todeta, että tytön tila oli hengenvaarallinen, mutta hänet saatiin siirrettyä ajoissa hoitoon. Ellei Niemisen koirapartio olisi löytänyt tyttöä, olisi tämä suurella todennäköisyydellä menehtynyt.

Esitän, että Suomen poliisikoirayhdistys myöntää tämän tehtävän suorittamisesta Sami Niemiselle ja poliisikoira Jyrkille kunniaviirin.