Huume-etsinnän alkeet

Rahakoira Sampo ensimmäisellä huumekeikallaan.

Huume-etsinnän alkeet

Sampo –koiralla on ollut pieni tauko blogin kirjoittamisen kanssa johtuen enemmän teknisistä ongelmista, kuin kirjoittamisen halusta. Tekstiä oli kyllä tehty, mutta ainakin yksi kirjoitus oli kadonnut bittitaivaaseen samalla kun tuotos oli poliisikoirayhdistykselle lähetetty. No ei anneta sen haitata, vaan kerrotaan viimeaikaisia kuulumisia.

Tässä välissä on suoritettu poliisikoirakoulun opintojaksot 3. ja 4. Elokuussa aloitettiin huumausaineiden hajuun tutustuminen kokaiinilla ja käytössä oli kokonainen hajutalo, jonka purkkiradalla hajuihin tutustuminen aloitettiin. Hajun tekninen opettaminen on aika monimutkainen prosessi, jota ei kaikkea pysty tässä kertomaan. On ehkä helpompaa todeta, että koira saa hajua turvallisessa astiassa olevasta huumausaineesta useita kertoja ja koiraa palkitaan aina kun se nuuskii hajulähdettä aktiivisesti. Tämän jälkeen hajun lähdettä aletaan pikkuhiljaa piilottelemaan ja seurataan koiran reaktioita, kun se huomaa tutun hajun. Isännälle on uutta klikkerin käyttö, joka on tullut mukaan selkeästi laajemmin, kuin se oli 2000 – luvun alussa, kun isäntä ohjasi ensimmäistä virkakoiraansa. Vanhanaikaisen isännänkin on pakko myöntää, että saahan sillä oikea-aikaisen palkkion tehtyä paljon helpommin kuin miehekkäällä ”hyvä poika” – kehulla, joka tulee 30 sekuntia myöhässä.

Teknistä etsintää on harjoiteltu vielä etsimällä nakinpaloja autoista ja sisätiloista. Lokakuussa jaksolla 4. otettiin jo mukaan harjoitteluun yleisimpiä muita huumausaineita ja saatiin omat harjoitusaineet mukaan poliisilaitokselle aktiivista harjoittelua varten. Sampolla on nyt vuosi aikaa harjoitella ennen kuin suoritetaan tasokokeet ja sitten valmistutaan erikoiskoiraksi. Lisäksi suoritetaan vielä käyttäytymisen ja hallinnan testaus, sekä jälkikoe. Eli töitä piisaa tulevalle vuodelle aika lailla.

Saatiin Sampon kanssa käydä katsomassa oman laitoksen koiraryhmän aikuisten koirien jäljen tasokoe. Yhteensä 5 koiraa suoritti maastojäljen ja isäntä polki yhden testijäljen valmiiksi toisille. Sampo aavisti, että jotain on meneillään ja livisti pissatauolla ajamaan yhden testijäljistä. Isäntä laskeskeli, että taisi mennä alle kilometrin jälki muutamassa minuutissa ja Sampo piti hakea autolla jäljen päästä. Esineet jäi silti maastoon ja isännän piti polkea uusi testijälki. Täytynee hommata Sampolle tutkapanta tulevaisuudessa…

Kotikylässäkin tapahtui tänä syksynä. Jo useampana vuonna on joku harrastanut laitonta huumeviljelyä lähimetsissä, mutta tekijästä ei ollut varmuutta. Isäntä vähän murehti, että toivottavasti kukaan kylän nuorista ei olisi aloittanut huumemyyntiä ja pilaa nuoruuttansa samalla. Kyläyhteisön yhteisvoimilla saatiin tekijästä varma havainto ja isäntä tunnisti viljelijän ulkopaikkakuntalaiseksi ”vanhaksi tekijäksi”. Ajettiin lyhyt jälki Sampon kanssa ja haettiin rehut pois. Ei ehkä saisi käyttää vielä näin nuorta koiraa työtehtävään, mutta otimme kotikylän asioiden hoitamisen kunniatehtävänä. Merivartioston koirapartio avusti muiden viljelmien löytämisessä ja tekijä otettiin kiinni epäiltynä huumausainerikoksesta. Oli isännälle suuri helpotus, että oman kylän pojat eivät olleet sotkeentuneet asiaan edes asiakkaina.

Klikkeriä ei ollut mukana, mutta taisin kuitenkin kehua Sampoa ”hyväksi pojaksi”. Pitää vielä samalla kehua, että kurssikaverina oleva vankilan erikoiskoira on tehnyt vielä isompia urotekoja, mutta he saavat kertoa niistä itse jos haluavat.