PTR-viranomaisten harjoituspäivät

rajan koira työssään

PTR-viranomaisten harjoituspäivät 10-12.02.2016 Sotkamo

Teksti Antti Silvamaa, kuvat: Oulun poliisilaitos

Oulun poliisilaitos järjesti pohjoisen alueen virkahuumekoirien harjoituspäivät Sotkamossa Vuokatin alueella 10-12.02.2016.

Viranomaisyhteistyö on ollut vahvalla pohjalla Etenkin Oulun poliisilaitoksen alueella viime vuosina.

Olemme ”vanhan Oulun läänin” eli nykyisen Oulun poliisilaitoksen alueella tehneet vahvaa yhteistyötä virkakoirien kouluttamisessa jo vuosien ajan.

Oulun poliisilaitoksen lisäksi myös Lapin poliisilaitoksen alueelle järjestetään näitä PTR-viranomaisten huumekoirien koulutuspäiviä.

Olemme Oulun alueella saaneet nämä PTR-koulutukset virallisiksi tapahtumiksi jokaisen viranomaisen omaan ”koulutuskalenteriin”. Järjestämme nämä koirankoulutuspäivät keskimäärin kaksi kertaa vuodessa 2-3 päivän mittaisina keväällä ja syksyllä. Järjestelyvastuu on ollut pitkään jo Oulun poliisilaitoksen koiranohjaaja ylikonstaapeli Antti Silvamaan vastuulla. Silvamaa on ollut myös eräänlainen yhteyshenkilö PTR-viranomaisten välillä.

PTR-sana on sinällään vähän harhaanjohtava, sillä voitaisiin paremmin puhua virkahuumekoirien harjoituspäivistä, koska mukana on kaikki viranomaiset jotka kouluttavat huumekoiria, eli Poliisi, Tulli, Raja, Rikosseuraamuslaitos ja Puolustusvoimat.

Tällä kertaa kokoonnuttiin Sotkamoon Vuokatin maisemiin. Vuokatti tarjoaa erinomaiset majoitus- ja harjoituspaikat tällaiseen tapahtumaan. Haluammekin kiittää Sotkamon kuntaa ja Vuokatin urheiluopistoa hyvästä yhteistyöstä, sillä saimme kunnalta käyttöön erinomaisia harjoitustiloja sekä urheiluopistolta suuren tilapäisesti käytöstä poistetun asuntolan.

Harjoituspäiville oli kokoontunut noin 20 huumekoiranohjaajaa eri puolelta pohjoista aluetta. Kauimmat osallistujat tulivat Lapista sekä Kuopion seudulta. Kaikki eri viranomaiset olivat edustettuina tälläkin kertaa.

Huumekoirien koulutuspäivien lisäksi järjestettiin myös harjoituksia ”puolen suomen” rahakoirille sillä mukana olivat tämän alueen kaikki rahakoirat, Antti Silvamaa, Pasi Oiva ja Arttu Pekkarinen. Myös usemman huumekoiran harjoituksiin kuului ampuma-aseiden etsintä.

Harjoituspäivillä oli mukana kaikenlaisia koiria pennuista ”konkareihin”, joten saatiin tehtyä kaikille sopivia harjoituksia. Koska harjoitustiloja sekä harjoitusmateriaalia oli riittävästi, niin saatiin harjoitukset pyörimään jouhevasti usealla ”rastilla”. Sisätilojen lisäksi tehtiin muutama harjoite myös ulkona lumiolosuhteissa

Osallistujat vaikuttivat tyytyväisiltä harjoituspäivien antiin ja todettiin tällaisen yhteistyön olevan tärkeää ja sillä on paikkansa muun koirakoulutustoiminnan ohessa. Tällaisten yhteistapahtumien etuna on myös se, että eri viranomaiset tulevat tutuiksi keskenään ja oppivat tuntemaan toistensa työolosuhteet ja miten ja missä erilaisissa paikoissa viranomaiset työtehtävillä käyttävät koiriansa.  Oulun alueella myös virka-apupyynnöt eri viranomaisten välillä ovat hyvin yleisiä eli puolin ja toisin pyydetään koiria avuksi erilaisille etsintätehtäville varsinkin näinä aikoina kun viranomaisten resurssit ovat tiukilla.

Viranomaisyhteistyön tiivistämisen kannalta on hyvä että tänä vuonna myös järjestetään ensimmäiset ja uusimuotoiset virkakoirien SM-kisat, joihin osallistuu 2 koiranohjaajaa jokaisesta virkakunnasta.  Kilpailuissa kisaillaan henkilökohtainen sekä joukkuekilpailu. Ensimmäisen kilpailun on lupaunut  järjestämään ” tämän kilpailun aloitteen tekijä” eli Suomen Poliisikoirayhdistys ja sen jälkeen olisi tavoitteena, että järjestelyvuorosta tulisi kiertävä viranomaisten kesken. Tulli on jo ilmoittanut nyt halukkuuden järjestää vuoden 2017 kilpailut. Alustavasti Oulu on lupautunut järjestämään nämä poliisikoirayhdistyksen ensimmäiset kilpailut syksyllä jossain päin pohjoista aluetta.

Pohjoisen huumekoirat kokoontuvat seuraavan kerran syksyllä johonkin päin Oulun poliisilaitoksen aluetta syysharjoituspäiville.