4_2015

Puheenjohtajan puheenvuoro

Poliisikoirayhdistyksen juhlavuosi on päättymässä. Vuoden ehdoton kohokohta oli yhdistyksen 50-vuotisjuhlat kesällä Tampereella. Se oli hieno ja varmasti mieleen jäävä tilaisuus. Myös syksyn huumekisat olivat menestys. Olihan siinä pääorganisaattorina kokenut ammattimies Tero Viinamäki. Jos jotain negatiivista vuodesta hakee, niin harmittamaan jäi lopulta kokonaan peruuntuneet räjähdekoirien kilpailut. Oli ymmärrettävää että työnantaja joutui perumaan  kaiken ylimääräisen Eurooppaa hämmentävän pakolaisongelman johdosta. Toivottavasti asiat saadaan mahdollisimman nopeasti reilaan, ja päästään normaaliin päiväjärjestykseen.

Yhdistyksen vuosikokous pidettiin Jämijärvellä huumekisojen yhteydessä. Aiemmin sovitun suunnitelman mukaan jään pois puheenjohtajan paikalta. Yhdistyksen uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Miikka Ounila. Tiedän, että yhdistys on osaavan miehen käsissä. Samassa kokouksessa pitkään varapuheenjohtajana toiminut Jarkko Turunen ilmoitti jäävänsä pois hallituksesta, koska hän lopettaa koiranohjaajan tehtävät ja siirtyy uusiin haasteisiin. Kun vielä kauan kasöörinä toiminut Esa Erkkilä luopuu tehtävästään vuoden vaihteessa, niin hallitukseen tulikin runsaasti uutta verta. Näin jo muutama vuosi sitten linjattu hallittu rakennemuutos hallituksen osalta saatiin päätökseen.

Uskon, että uudistettu hallitus rupeaa modernisoimaan yhdistystä. Sosiaalinen media tulee vahvasti mukaan toimintaan. Myös yhdistyksen säännöt tultaneen muuttamaan.

Tänä vuonna ovat poliisikoirat ja koiranohjaajat tehneet aivan uskomattoman loistavaa työtä kadonneiden etsinnässä. Hallitus on jo tähän mennessä saanut myöntää yli 20 hengenpelastusviiriä, vaikka vuotta on vielä kuukausi jäljellä. Aivan mahtavaa. Olkaatte ylpeitä koko porukka osaamisestanne ja koiristanne.

Haluan näin viimeisessä pääkirjoituksessani kiittää Teitä kaikkia nykyisiä ja entisiä ohjaajia, yhteistyökumppaneita ja tukijoita. Olen vuosien saatossa saanut aivan valtavan määrän uusia kavereita ja ystäviä. Nämä vuodet ovat menneet kuin siivillä. Olen päässyt seuraamaan ”koiraelämää” aivan sen ytimestä. Kiitos Teille kaikille, että olette tukeneet ja olleet aina auttamassa minua tässä tehtävässä.

Lopuksi haluan toivottaa Teille kaikille menestystä ja terveyttä elämäänne.