Oscar-Kesäkuu 2017

Kesäkuu 2017

Oscarin ensimmäinen oppivuosi etenee lupaavasti. Pentukurssi on takana ja etsijän elämä edessä. Pilottihanke kouluttaa Oscarista poliisin ensimmäistä erikoisetsintäkoiraa.

Kesäkuussa viisi kuukautta täyttävä Oscar on ehtinyt elämänsä ensimmäisinä kuukausina jo paljon. Ensimmäiset viikot kuluivat maailmaa ihmetellessä ja uuteen kotiin totutellessa.

- Kävimme erilaisissa paikoissa; rakennuksissa, rakennustyömaalla, kauppakeskuksessa, kouluissa ja kaupungilla, pennun ohjaaja Teemu Turpeinen luettelee muutamia asioita mainitakseen.

Oscar näki, kuuli ja koki mahdollisimman paljon, tassutteli erilaisilla alustoilla, opetteli huristelemaan poliisimaijan kyydissä ja tutustui tulevaan työpaikkaansa Hämeenlinnan poliisilaitokseen. Isäntää se ei laskenut silmistään kuin nukkuessaan.

- Aloimme aika nopeasti opetella peruskäytöksiä sekä nenänkäyttöä. Alussa Oscar opetteli etsimään ruokaa erilaisista paikoista. Ruuan etsiminen opetti sen käyttämään nenäänsä ja etsiminen oli sen mielestä mukavaa puuhaa.

Kolmen kuukauden iässä Oscar haistoi ruokaa jo hieman ylempääkin, jopa Turpeisen sylistä.      Jälkikoulutus aloitettiin myös mahdollisimman pian. Ensimmäiset jälkivanat olivat muutaman metrin pätkiä asfaltilla. Jäljelle suihkutettiin vettä ja laitettiin runsaasti ruokaa. Samalla kun Oscar eteni ja söi, se yhdisti ihmisen hajun, ruuan ja miellyttävän tunteen toisiinsa. Ihmisen hajuista vanaa kannatti siis seurata.

Neljän kuukauden iässä Oscar seurasi jo vauhdikkaasti hieman pidempää jälkeä, viiden kuukauden iässä jäljen seuraaminen alkoi tuntua jo niin mielekkäältä, ettei kaikkia jäljellä olevia makupaloja ehtinyt edes syödä.

- Oscar on todella motivoitunut etsimään. Se on rauhallinen ja innokas. Koira tuntuu kaikin puolin todella lupaavalta, Turpeinen kehuu.

Turpeinen ottaa Oscarin autosta, pukee pennulle jälkivaljaat, ja Oscar alkaa heti hommiin. Se alkaa välittömästi viipottaa nenä maassa pitkin nurmikkoa ja etsiä, vaikka mitään löydettävää ei vielä ole.

Kuluneen kuukauden aikana Oscar on oppinut etsimään myös esineitä sekä hakemaan ihmistä ilmavainunsa avulla.

Elämä etenee Turpeisen perheessä nyt pennun aikataulun mukaan. Oscar kulkee isäntänsä mukana aina kun mahdollista.

- Pennun alkutaipaleelle kannattaa satsata. Mitä enemmän näkee vaivaa, sen paremman koiran saa, Turpeinen uskoo.

Toukokuun alussa Oscar vietti isäntänsä kanssa viikon pentukurssilla Hämeenlinnan Poliisikoiralaitoksella. Kurssilta sai tietoa ja ohjausta perusasioihin. Pääsipä Oscar tapaamaan pitkästä aikaa veljeäänkin, joka saapui samalle kurssille Jyväskylästä.

Tukea koulutukseen tulee myös työparilta, Jari Saariolta, joka on innokas koiraharrastaja.

- On tässä tullut jo paljon uutta oppia itsellekin. On kuitenkin eri asia kouluttaa virkakoiraa  pennusta pitäen kuin omaa siviilikoiraa, Saario toteaa.

Kesällä perusharjoittelu jatkuu, ja elokuun alussa opinnot jatkuvat Poliisikoiralaitoksella.

- Kaiken tekemisen keskellä on kuitenkin huolehdittava siitä, että myös lepoon ja palautumiseen jää riittävästi aikaa, Turpeinen toteaa.

- Päivi Romppainen -